• partner

  • partner

  • partner

  • Homepage
  • >
  • Blog
  • >
  • Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken

Blog

  • Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken

    21.11.14 | Door: Interoute

    'Servers die echt lekker lopen’, zo belooft een Chinese hardwareleverancier elke morgen op BNR. Hij vertelt alleen niet hoe we dat “lekker lopen” dan kunnen meten. In een radiocommercial van 20 seconden is dat ook lastig. Als het gaat om netwerk-, applicatie- en bedrijfsoptimalisatie is er nog een wereld te winnen. In het land der blinden is éénoog koning.

    ‘Met de adoptie van software-defined networking en network function virtualization (NFV), wordt troubleshooting complexer’, zo constateert Gartner in het Magic Quadrant for Network Performance Monitoring and Diagnostics (NPMD). Tools helpen om de werkelijke oorzaken van applicatie issues, die leiden tot congestie en latency binnen het netwerk op te sporen. Toptien lijstjes laten, met de precisie van twee of drie cijfers achter de komma, zien welke gebruikers, welke applicaties en welke locaties voor die congestie zorgen. Het is hierbij van belang om een onderscheid te maken tussen bedrijfskritische applicaties, zoals zware databases en het zogenaamde “recreatieve verkeer”, dat veel bandbreedte opslokt, denk aan BitTorrent, audio en video streaming. Op onderdelen overlapt het NPMD-segment met de application performance monitoring (APM)-markt, waarvoor Gartner een apart plaatje heeft ingetekend: het Magic Quadrant for Application Performance Monitoring.

    Nederlandse leveranciers zul je in beide kwadranten niet tegenkomen. Het zijn HP, IBM, CA, Compuware en Riverbed die “de buit verdelen”. Toch zijn er ook wel enkele Nederlandse spelers actief. NetDialog bijvoorbeeld timmert aan de weg met het maturity-model dat bedrijven en managed service providers helpt om de juiste stappen te zetten. Dit vendorneutrale model is rond vier thema’s opgebouwd: inzicht, netwerkoptimalisatie, applicatie-optimalisatie en bedrijfsoptimalisatie.

    Bedrijven hebben in de eerste plaats behoefte aan inzicht. Daarna kunnen ze pas nadenken over management en optimalisatie. Zonder inzicht worden alle activiteiten ondoordacht uitgevoerd. Dat leidt tot verspilde bedrijfsmiddelen en contraproductieve acties.

    Netwerkoptimalisatie: het netwerk is de kern van de infrastructuur. Net als elk ander netwerk (bijvoorbeeld een wegennet) moet het onderhouden, uitgebreid en afgestemd worden.

    Applicatieoptimalisatie: applicaties zijn de bouwstenen van elk bedrijf. Eindgebruikers gebruiken applicaties om hun taak te vervullen, op elk denkbaar vlak. Zij interesseren zich niet voor technologie en infrastructuur; ze willen gewoon een goede applicatieperformance, zodat ze hun werk effectief, efficiënt en probleemloos kunnen uitvoeren.

    Bedrijfsoptimalisatie: uiteindelijk staan bij organisaties de bedrijfsdoelstellingen centraal. Bedrijfsprocessen en diensten zijn afgestemd op het halen van deze doelstellingen. Applicaties (en dus ook de netwerkinfrastructuur) zijn een cruciaal onderdeel van de bedrijfsprocessen.

    Meten is weten

    In de netwerkwereld draait alles om round trip delay time (RTDT), “pingen” en natuurlijk latency in milliseconden. Ping is een hulpprogramma dat wordt gebruikt om bereikbaarheid van een knooppunt te testen op computernetwerken en de vertragingstijd, de latency, te meten. Er wordt ook vermeld hoeveel pakketten er verloren zijn gegaan in de sessie. “Latency matters”, zo luidt de heldere boodschap in een filmpje op cloud-channel tv. Het is alweer vijf jaar geleden dat ons glasvezelnetwerk werd gecertificeerd door de Amerikaanse technologiebeurs NASDAQ voor de algoritmische effectenhandel. Inmiddels leven we in een wereld waarin elke micro- of nanoseconde telt. Het super spannende boek Flitshandel gaat over supercomputers, geprogrammeerd door de allerslimste en geniaalste nerds, die een nanoseconde sneller zijn dan andere computers en daardoor miljarden dollars verdienen voor de beursbobo’s.

    Gissen is missen

    Volgens Forrester Research wordt 73 procent van de performanceproblemen het eerst door eindgebruikers gerapporteerd. Zo lopen netwerkbeheerders altijd achter de feiten aan. Dit gebrek aan inzicht in de werkelijke “quality of service” resulteert in een reactieve benadering van problemen en hoge kosten voor support. Meerdere technici, die vaak verschillende, niet-geïntegreerde tools gebruiken, moeten immers samenwerken om de werkelijke oorzaak van het netwerkprobleem te achterhalen.

    Gokken is dokken

    Uit weer een ander onderzoek van HP onder 1.000 IT-directors blijkt dat de meerderheid van de ondervraagden niet weet hoeveel applicaties er precies draaien op hun netwerk. Ook weten ze niet exact welke applicaties ze in de lucht houden en hoeveel van het internetverkeer eigenlijk niet-zakelijk is. Dit gokken kost geld, omdat ze zo nooit weten hoeveel bandbreedte ze werkelijk nodig hebben.

    Bij veel webshops zoals Bol.com en Coolblue, maar ook bij telecombedrijven, energieleveranciers en zorgverzekeraars, kan een slechte performance en het niet beschikbaar zijn van kritische applicaties tot productiviteits- en omzetverliezen en imagoschade leiden. Met de feestdagen voor de deur, kan niemand zijn ogen daarvoor sluiten.

    Blog van Martijn ten Kate, Sales Director Enterprise bij Interoute

Meest gelezen op IT Executive

Meest bekeken partnercontent