• partner

  • partner

  • partner

Blog

  • Wat is het Exponentiële Quotiënt van jullie bedrijf?

    03.08.15 | Door: Yellow Communications

    Het Intelligentie Quotiënt (IQ) en het Emotionele Quotiënt (EQ) zijn begrippen uit de psychologie die genoegzaam bekend zijn bij het grote publiek en in het bedrijfsleven. Met het begrip Spirituele Intelligentie (SQ), dat sterk in opkomst is, hebben managers al meer moeite. Het gaat hierbij vooral om verbindend denken: creativiteit, inzicht en intuïtief vermogen. Maar wie weet waar de afkorting ExQ voor staat?

    Grote ondernemingen worstelen met hun digitale strategie. Maar liefst 75 procent van de onderzochte CIO’s geeft aan dat hun onderneming nog niet beschikt over een digitale ondernemingsstrategie. Dit blijkt uit de jaarlijkse CIO Survey 2015 van Harvey Nash en KPMG.

    Hoewel digitale innovatie hoog op de bestuursagenda van de bedrijven staat, hebben de ondernemingen volgens de onderzoekers grote moeite om hun strategie hieraan aan te passen. Die aanpassing is wel noodzakelijk, want innovatieve, exponentieel groeiende bedrijven hebben de toekomst.

    Vooral het tempo waarin de digitalisering zich voltrekt en de dringende noodzaak om te innoveren maakt het voor bedrijven lastig een digitale ondernemingsstrategie te realiseren en de noodzakelijke kennis en vaardigheden in huis te halen. Bij één op de vier bedrijven is de digitale strategie op dit moment nog het exclusieve domein van de marketingafdeling, een opvallende daling met 16 procent ten opzichte van vorig jaar.

    Chief Digital Officer

    Het is dan ook niet verrassend dat ondernemingen in hun poging om een digitale strategie van de grond te krijgen er steeds vaker toe overgaan om naast de Chief Information Officer (CIO) een Chief Digital Officer (CDO) te benoemen die verantwoordelijk is voor die digitale strategie. De opmars van de CDO is volgens de onderzoekers opvallend. Maar louter het creëren van alweer een nieuwe functie met alweer een drieletterige afkorting biedt natuurlijk geen garantie op zakelijk succes in de digitale wereld. Traditionele bedrijven zouden hun licht eens moeten opsteken bij een nieuw soort bedrijven die opstaan: de Exponentiële Organisaties (ExOs).

    ExOs

    Exponentiële Organisaties zijn in staat een groeicurve te laten zien die exponentieel is, dankzij de integrale toepassing van onder andere communities, big data, slimme algoritmes en nieuwe technologieën. Zij laten de traditionele lineaire bedrijven ver achter zich. De waardering voor dit soort bedrijven, uitgedrukt in de beurskapitalisatie, neemt dan ook exponentieel toe. Salem Ismail en Yuri van Geest en Mike Malone onderzochten honderden start-ups, van Airbnb, Netflix, Tesla tot Waze. In hun boek leggen ze uit waarom exponentiële organisaties tien keer beter, sneller en goedkoper zijn. Of het nou gaat om een start-up, middelgroot bedrijf of een multinational, elke organisatie kan zich transformeren tot een exponentiële organisatie.

    Tien gedragseigenschappen

    Elke Exponentiële Organisatie beschikt over een Massive Transformative Purpose (MTP), oftewel het hogere ambitieuze doel van de organisatie. Een MTP is veelomvattender en ambitieuzer dan een missie. Neem Coca-Cola: “We refresh the world”. Daarnaast kun je Exponentiële Organisaties volgens de auteurs herkennen aan tien gedragseigenschappen. Ze maken intensief gebruik van interfaces, dashboards, algoritmes, social media en flexibele arbeid (personeel op afroep). Daarnaast geloven ze in de autonomie van teams en in de betrokkenheid (engagement) van klanten en gebruikersgroepen. Tegelijkertijd zijn ze niet te bang om te experimenteren en maken ze optimaal gebruik van de hefboomwerking van de deel- en ruileconomie. Tot slot zijn ze meesters in het mobiliseren van de community en de crowd.

    ExQ

    Het raamwerk van de tien kritische succesfactoren van exponentiële organisaties hebben de auteurs vertaald naar een online vragenlijst om het Exponentiële Quotiënt te bepalen van een organisatie. Het betreft een lijst van 21 vragen waarbij iedere vraag 1-4 punten oplevert en de maximale score voor een organisatie 84 punten bedraagt. De exponentiële organisaties die de auteurs hebben onderzocht scoren tussen de 55 en 84 punten.

    Yellow Communications is een groeiend PR- en communicatiebureau dat bereid is mee te denken en mee te groeien met ondernemingen die worstelen met hun groeiambities en die hun (communicatie)strategie écht handen en voeten willen geven. Het bureau organiseert verschillende sessies waarbinnen de positionering of de kernboodschap van julie onderneming centraal staat. Samen gaan we op zoek naar jullie Massive Transformative Purpose of gewoon missie. Maar ook meer praktische trainingen, zoals een blog workshop behoren tot de mogelijkheden. Het maakt daarbij niet uit of jullie onderneming een start-up is die de Nederlandse markt wil gaan bewerken, of een al gevestigde beursgenoteerde onderneming die wil werken aan thought leadership.

    Benieuwd hoe jullie bedrijf scoort op de tien gedragseigenschappen van Exponentiële Organisaties? Vul de Survey van de Singularity University in en ontvang per e-mail een uitgebreid rapport waarin de scores jullie bedrijf worden vergeleken met die van een gemiddeld bedrijf en met de prestaties van de Top 5 Exponentiële Organisaties. Je kunt dus maximaal 84 punten behalen.

    Eric van der Steen, content manager Yellow Communications

Meest gelezen op IT Executive

Meest bekeken partnercontent