• partner

  • partner

  • partner

Blog

  • Keep it simple

    08.06.15 | Door: Yellow Communications

    In deze snel digitaliserende wereld is ‘keep it simple’ helemaal niet zo simpel. Althans niet als het gaat over bedrijfsprocessen. Het is lastig om die overzichtelijk te houden temidden van de druk die bedrijven voelen. Zij moeten activiteiten stroomlijnen, extreem klantgericht worden, zowel off- als online, zeer snel nieuwe producten en diensten op de markt kunnen introduceren: dit alles leidt tot een toename van de complexiteit binnen hun organisatie. Complexiteit ontstaat niet van de ene op de andere dag, het is een sluipend proces.

    PA Consulting deed onderzoek naar complexiteit en ontdekte het bestaan van vier mythes over dit onderwerp:

    Het is een misverstand om te denken dat alle soorten complexiteit op dezelfde manier moeten worden behandeld en dat alle complexiteit per definitie uitgeroeid dient te worden. Een complexe productconfigurator die door klanten enorm werd gewaardeerd, werd na een overname bijna weggesaneerd, doordat het nieuwe moederbedrijf de standaard ERP-applicatie wilde opleggen. Dat is niet de bedoeling.
    Ook is het een misverstand om te denken dat complexiteit op afdelingsniveau kan worden weggemasseerd. Het uitroeien van complexiteit op de ene afdeling kan leiden tot extra complexiteit op een andere afdeling. Bovendien bestaat er een sterke correlatie tussen de hoeveelheid complexiteit in de business en in de ondersteunende IT. Hoe complexer de functionele afdelingen, hoe complexer de IT-applicaties zullen zijn.

    Het is naïef om te veronderstellen dat als je de complexiteit in de IT aanpakt, het hele probleem is opgelost. Hoewel automatisering veel zaken inzichtelijk maakt, zijn de eisen van de business vaak conflicterend en ambivalent. Als je dit niet als geheel oplost blijft complexiteit bestaan. Complexiteit zorgt daarbij voor competitief voordeel. Zo kan IT helpen het presteren van een machine te monitoren en gegevens over de machine op afstand aan te bieden.

    De backoffice wordt meestal als de grote boosdoener beschouwd, terwijl in de praktijk het juist de frontoffice is die op alle, soms onmogelijke klanteisen wil inspelen, waardoor extra complexiteit in de organisatie ontstaat. Snoeien in een te ver uitgedijd assortiment doet wonderen voor de vereenvoudiging en stroomlijning van bedrijfsprocessen, zo luidt het advies van PA Consulting.

    "Net zoals medici ooit hebben ontdekt dat er goede en slechte cholesterol bestaat, maken wij een onderscheid maken tussen 'goede' en 'slechte' complexiteit", zegt partner Hans Houmes van de PA Consulting Group. "Complexiteit is namelijk niet per definitie slecht. Zo maken succesvolle high-frequency traders gebruik van ingewikkelde algoritmes. Zij peinzen er niet over om hun processen of berekeningen te versimpelen. Het begrip complexiteit heeft in de praktijk weliswaar een negatieve lading, maar in veel gevallen is complexiteit juist nodig en helpt het de klant te ontzorgen."

    Het volledige rapport is hier te downloaden. 

Meest gelezen op IT Executive

Meest bekeken partnercontent