• partner

  • partner

  • partner

Blog

  • Geld verdienen met Wi-Fi

    04.08.15 | Door: Yellow Communications

    It's party time! Deze zomer viert 802.11, de werkgroep van het Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) zijn 25e verjaardag. De birthday party vond onlangs plaats in Waikoloa in Hawaii en in september trekt het gezelschap naar Bangkok, voor onder andere een meeting met de internationale pers. Van Hawaii tot Bangkok, wereldwijd wordt het eclatante succes van Wi-Fi gevierd.

    Wi-Fi als success story blijft een verbazingwekkend verhaal. Ontstaan als een los idee in de jaren tachtig, groeide het protocol razendsnel uit tot de ‘de facto standaard’ voor draadloos communiceren. Op bijna magische wijze slaagt men er telkens weer in de through put rates te verhogen en telkens weer nieuwe toepassingen te bedenken. Wi-Fi Aware, waarover ik al eerder berichtte, is de nieuwste loot aan de Wi-Fi-stam. Zelfs Microsoft probeert mee te liften op het succes van Wi-Fi.

    Wi-Fi Sense
    In het onlangs met veel bombarie gepresenteerde Windows 10 zit een feature die bezitters van Windows Phones waarschijnlijk al kennen. Wi-Fi Sense deelt jouw Wi-Fi wachtwoord met vrienden en bekenden. Een feature die discutabel is. Verschillende media, bloggers en beveiligingsexperts plaatsen kritische kanttekeningen bij deze ongetwijfeld goed bedoelde poging om het gebruik van Wi-Fi nog verder te vergemakkelijken. “On a practical level, the risks from Wi-Fi Sense are small. But from a best-practices security standpoint, it’s far from a great idea”, aldus een van de bloggers.

    25 jaar na de eerste meeting van de werkgroep 802.11 staat de familie van IEEE 802.11 WLAN-standaarden als een huis. Mede dankzij de inzet van tal van techneuten, wetenschappers en studenten en andere stakeholders die Wi-Fi een warm hart toedragen. Vrijwilligers vaak die jarenlang aan een standaard werken. En er zit nog veel meer innovatie in de pijplijn, zo blijkt uit de timelines van de IEEE 802.11.

    Natuurlijk, er bestaan ook nog andere, vaak complementaire protocollen, zoals Bluetooth, RF, 4G, GPS, GPRS, RFID, NFC en ZigBee, maar Wi-Fi is en blijft toch onze grote troetelbeer. Maar net als in de Nederlandse topsport, waar Olympisch goud geen garantie biedt op een financieel onbezorgde oudedag, is geld verdienen met Wi-Fi geen vanzelfsprekendheid. Het helpt ook niet dat consumenten in hotels, stadions, concerthallen en binnensteden er impliciet van uit gaan dat Wi-Fi altijd gratis is. ‘Monetizing Wi-Fi’ is niet voor niets een van de thema’s tijdens Wi-Fi Now 2015, de conferentie die van 17 tot 19 november in Amsterdam wordt gehouden, onder toeziend oog van Vic Hayes, ‘The Father of Wi-Fi’.

    Wi-Fi First
    Geld verdienen met Wi-Fi, hoe doe je dat? CEO Claus Hetting van Wi-Fi Now, heeft daar wel een uitgesproken mening over. In een blog op LinkedIn noemt hij vijf manieren: via retention, offloading van het mobiele dataverkeer, Wi-Fi First, analytics en internationale roaming. De voorbeelden die hij geeft zijn helaas bijna allemaal afkomstig uit Amerika. Maar ‘CellSpot for indoor VoWiFi’ van T-Mobile USA, ‘Wi-Fi First met de Coolpad Arise’ van Scratch Wireless en ‘location analytics’ van Euclid Analytics zijn levensvatbare businessmodellen die het waard zijn om nader te bestuderen. Immers bijna alles vanuit Amerika waait vroeg of laat over naar Europa. Wi-Fi tracking is daarop geen uitzondering en wordt in Nederland en België al schoorvoetend toegepast. Privacy is nog wel een issue.

    Beacons
    Analisten van ABI Research signaleren ook genoeg commerciële mogelijkheden om geld te verdienen met Wi-Fi. Het aantal geïnstalleerde access points in commerciële omgevingen en bedrijven zal in 2019 bijna 400 miljoen stuks bedragen, zo voorspellen zij. Hotspot 2.0, VoWi-Fi en 802.11ac geven de sector een boost en stimuleren nieuwe, innovatieve businessmodellen. Het is hierbij wel zaak dat alle partners in het ecosysteem van Wi-Fi gaan samenwerken en elkaar ook business gunnen. Hoe ziet zo’n winstgevend ecosysteem er dan uit? Een ding is zeker, beacons en location based services spelen daarbinnen een glansrijke hoofdrol.

    Zo werd onlangs in Amsterdam de iBeacon Mile georganiseerd. Vanaf het Centraal Station tot aan het Scheepsvaartmuseum zijn beacons geplaatst. Beacons stellen serviceproviders en ondernemingen in staat om de investering in hun draadloze infrastructuur sneller terug te verdienen. Voor winkelbedrijven ontstaan waardevolle inzichten in klantgedrag en winkelroutes. Bovendien is het mogelijk verkoopgegevens per locatie weer te geven, proactief te communiceren met klanten en hen gerichte content te sturen voor een unieke winkelervaring.

    Een ecosysteem voor externe ontwikkelaars van mobiele en analytics-applicaties biedt een open API-set voor accurate locatie-informatie. Zo zijn bezoekers van een winkelcentrum realtime binnen een marge van vijf tot acht meter nauwkeurig te lokaliseren. Dit maakt de ontwikkeling van waardevolle diensten mogelijk en geeft meer inzicht in het consumentengedrag en biedt communicatiemogelijkheden met gebruikers.

    Purple Wi-Fi
    De nieuwe helden binnen het Wi-Fi ecosysteem dragen exotische namen zoals AisleLabs, Gimbal, Purple WiFi, SkyFii en RaGaPa. Zij zetten de ‘Innovation Journey of Wi-Fi’ die 25 jaar geleden begon, manhaftig voort. Ondertussen ben ik trots dat ik mijn boterham mag verdienen in een van de meest innovatieve sectoren uit de IT-industrie.

    Door: Spencer Hinzen
    Deze blog verscheen eerder op BlogIt

trefwoorden

wifi |ruckus wireless |

Meest gelezen op IT Executive

Meest bekeken partnercontent