• partner

  • partner

  • partner

Whitepaper

inhoudsopgave

In een keten is het de kunst om data op tafel te leggen zonder je te laten aftroeven door je concurrent.

Discussietafel

Tijdens Jaarcongres Innovatie en Transformatie 2016 organiseerde Fujitsu samen met ICT Media en Anderson MacGyver een discussie over innovatie in de maritieme transportketen. Deelnemers van de tafel zien grote kansen van sensortechnologie en Internet of Things voor efficiëntieverbetering en duurzaamheid, maar hebben ook reserves. Zo wordt informatie uitwisselen toegejuicht, maar wel op een manier waar alle partijen in de keten belang bij hebben en het geen concurrentiegevoelige data betreffen, en dat is al snel wel het geval.

Maritieme big data hub

Pascal Huijbers, CTO bij Fujitsu, presenteerde een case uit Japan, waar Fujitsu voor de scheepsclassificeringsorganisatie ClassNK een dataplatform heeft ontwikkeld en door gebruik te maken van big data het vervoer veiliger en efficiënter kunnen maken. Schepen sturen hier allerlei informatie naartoe, over bijvoorbeeld de status van de machinerie aan boord, de ‘hull stress’ (drukverdeling op de scheepswanden). Dit samen met generieke informatie zoals het weer, golfslag en getijden. Scheepseigenaren, operators, leveranciers, scheepswerven, havens en andere partijen in de keten, hebben toegang tot deze data. Zij kunnen vervolgens analyses maken, zoals het achterhalen wat de beste vaarsnelheid is, gegeven belading en route is, voor optimaal energieverbruik. Een goed idee? De meesten aanwezigen vinden van wel en zien potentie. Sterker nog: “Het Japanse project kan zelfs een bedreiging zijn. Als wij daar achteraan hobbelen, laten we wel wat liggen. Dus waarom zouden we niet zelf zoiets gaan opzetten?”

Rotterdam

Een tweede case werd gepresenteerd door Het Rotterdamse Havenbedrijf. Zij proberen al op kleine schaal een vergelijkbare samenwerking in de keten op te zetten, al gaat het hier om andere data. In een haven als die van Rotterdam is de ‘turnaround time’ doorslaggevend, met andere woorden hoe snel kan een schip de haven na lossen-laden weer verlaten. Dat gaat in Rotterdam al sneller dan in andere havens, maar er ligt nog wel potentie. Want in de keten van loodsen, roeiers, inspecteurs, terminals, reders en bunkeraars hebben ze op dit moment nog allemaal hun eigen individuele planning. Wat zou er gebeuren als we gezamenlijk één geïntegreerde planning maken? Deelnemers belanden in een interessante discussie over hoe een business case te maken over de hele keten. Wellicht dat een neutrale partij kan helpen om het gezamenlijke belang te vertegenwoordigen.

Meer weten? Lees het gehele verslag van de discussietafel.

trefwoorden

sensortechnologie |iot |big data |

Meest gelezen op IT Executive

Meest bekeken partnercontent