• partner

  • partner

  • partner

Casestudy

inhoudsopgave

Digitale beleving maakt van Tribes een groeifabriek

Tribes, een startup op het gebied van het aanbieden van flexibele kantoorruimte, wil in snel tempo de wereld veroveren. In tien jaar tijd zullen er 2.000 nieuwe Tribes-kantoren in de wereld te vinden zijn. Tribes bouwde een nieuwe website op basis van Kentico, leverancier van de gelijknamige totaaloplossing voor CMS, e-commerce en online marketing, om de snelle groei te faciliteren.

Tribes is een start-up en verhuurder van flexible workspace, kantoorruimte waar diverse bedrijven in veelal open omgevingen met elkaar kunnen werken. Het bedrijf biedt ontmoetingsplekken waar zowel zelfstandigen en werknemers van grotere corporates met verschillende achtergronden met elkaar in contact kunnen komen. Hierdoor wordt creativiteit gestimuleerd en kunnen gemakkelijk nieuwe ideeën en projecten ontstaan. Anders dan bedrijven als Spaces en Regus, wil Tribes niet zozeer de mogelijkheid bieden om werknemers zo goedkoop mogelijk onder te brengen, maar haar gasten juist extra goede faciliteiten bieden. De omgeving is mooi, het meubilair is smaakvol en de koffie is van de best mogelijke kwaliteit. Op deze manier wordt inspiratie gestimuleerd en kunnen Tribes members het beste van zichzelf geven op hun werkdag.

Vijfsterren hotel

Tribes is een jaar oud, maar heeft grote groeiambities. Tribes is bedacht door initiatiefnemer Eduard Schaepman, onderbouwd door Co-Founder Jasper Bekkering en na een jaar werd Alain Brossé erbij betrokken. In tien jaar tijd zullen er 2.000 locaties wereldwijd te vinden zijn. In eerste instantie werkte Tribes met een eenvoudige, statische website. Deze had beperkte functionaliteit, maar was direct na de oprichting goed genoeg als digitaal visitekaartje voor de jonge start-up. Naarmate het bedrijf groeide, was het duidelijk dat een nieuwe site nodig was om daadwerkelijk snel te kunnen groeien. De site moest bijvoorbeeld flexibel worden en de sitebeheerder de mogelijkheid geven om snel zelf nieuwe pagina’s te maken voor nieuwe locaties die Tribes opent. Bovendien wilde Tribes ook marketing automation- en community-functionaliteiten op termijn aan de site worden toegevoegd. Alain, die veel ervaring heeft met het maken van websites, startte zodoende een project om de oude site te vervangen door een nieuwe.

Alain Brosse: “Sitebezoekers blijven gemiddeld 2,3 minuten per bezoeker op Tribes.nl. Dat is relatief lang is voor een informatieve site!”

“Voor ons is vooral belangrijk dat de nieuwe website echt de beleving bij Tribes digitaal kan overbrengen,” vertelt Brosse. “Je kunt Tribes vergelijken met een vijfsterren hotel voor overdag en de site moet dat kunnen vertellen. Dat betekent werken met mooie foto’s en een heldere structuur. Daarnaast is de site voor ons belangrijk als acquisitietool. We willen inzichtelijk hebben wie de bezoekers van de site zijn en waar zij vandaan komen, zodat we inzicht hebben in de effectiviteit van onze SEO- en SEA-campagnes.”

Value for money

De site werd door Vintage Productions gebouwd op basis van het Kentico CMS. “We hebben om verschillende redenen voor Kentico gekozen. Op de eerste plaats hebben ze een geweldige value for money propositie. Met de basis-licentie kom je al heel ver en bij aanschaf van een premium account heb je toegang tot alle mogelijke functionaliteiten. Bovendien konden we met Kentico echt het soort flexibele site met navenante functionaliteiten bouwen die we wilden. Onze nieuwe site is multilingual, zorgt ervoor dat je gemakkelijk content kan uploaden en heeft ingebouwde analytics. Bovendien zijn we nu klaar voor de next steps, zoals marketing automation en profiling. Dat is allemaal perfect mogelijk met Kentico.”

Een intensief ontwikkeltraject werd gestart met Vintage Productions. Tribes vestigingen werden bezocht om een goed idee te krijgen van de omgeving. Zo kon een goed visueel ontwerp gemaakt worden die mooi aansluit op de beleving van Tribes gasten. Uitdagingen waren er op het gebied van het leggen van koppelingen met het online betaalplatform en met het CRM Salesforce. “We zijn bijzonder blij met de partner en kunnen heel goed en direct met ze schakelen. Uiteraard waren er uitdagingen, maar die zijn altijd goed opgepakt,” aldus Brossé over de samenwerking met Vintage.

Site van de maand

De door Vintage gebouwde site heeft een geweldig visueel resultaat opgeleverd. Sitebezoekers blijven gemiddeld 2,3 minuten per bezoeker op Tribes.nl, wat relatief lang is voor een informatieve site. Dit is mede dankzij het geweldige design, welke ook internationaal erkenning heeft geoogst als ‘Kentico site van de maand’. Dankzij de analyticstools van Kentico heeft Tribes nu ook inzicht in het gebruik van de website,  waardoor er belangrijke informatie over leads en prospects wordt verworven, zoals bijvoorbeeld de regio waar sitebezoekers zich bevinden. Dat is belangrijk om te bepalen of er nieuwe locaties geopend moeten worden. Bovendien heeft de site nu de benodigde flexibiliteit in huis om nieuwe dienstverlening uit te rollen in het digitale domein. “We hebben een Tribes community  ontwikkeld, die onder andere te ook online te vinden is. Daarnaast willen we nog een app ontwikkelen, die onze gasten op basis van een persoonlijk profiel suggesties doet, waar te gaan zitten. We faciliteren hen zo op het gebied van netwerken. Dat is een functionaliteit waar onze gasten echt gebruik van willen maken. En met onze nieuwe site hebben we ook de techniek in huis om dit te verwezenlijken,” vertelt Brossé.

Meest gelezen op IT Executive

Meest bekeken partnercontent