• partner

  • partner

  • partner

Whitepaper

inhoudsopgave

Onlangs ben ik gevraagd te adviseren rondom de bouw van een nieuw datacenter. Niet iets wat ik dagelijks doe, maar omdat ik de betrokken personen kende, is mij gevraagd naar het eerste adviesrapport te kijken. BIT bestaat inmiddels al 20 jaar en voor ons is het datacenter onze core business. Ondanks dat het rapport was opgesteld door een gerenommeerd adviesbureau, vielen me in het rapport onmiddellijk een aantal fouten, verkeerde keuzes en ongefundeerde aannames op. Hoewel er steeds meer bedrijven kiezen voor het uitbesteden van (delen van) de IT-infrastructuur, zijn er ook altijd nog grote bedrijven die ervoor kiezen om zelf een datacenter te bouwen. Maar met de huidige stand van de techniek en de inzichten die ik door de jaren heen heb opgedaan, zou ik daar niet zo snel voor kiezen.

Van ondersteunend naar bedrijfskritisch

Als exploitant van een datacenter is het natuurlijk makkelijk gezegd dat bedrijven zouden moeten kiezen voor uitbesteden in plaats van zelf bouwen. Maar ik zeg dit niet zomaar. Toen wij 20 jaar geleden BIT oprichtten, stond de markt er heel anders voor. De datacenters van toen zou ik in deze tijd zelfs geen datacenter meer willen noemen. Dit heeft vooral te maken met de eisen die gesteld werden aan de beschikbaarheid van een IT-omgeving. Toentertijd kwam je nog weg met af en toe een beetje downtime, IT was slechts ondersteunend. Dat ligt nu wel anders. De afhankelijkheid is toegenomen en daarmee de eisen aan beschikbaarheid. En wat er allemaal komt kijken bij het garanderen van een 99,99 procent beschikbaarheid, daar vergist men zich nog wel eens in.

1. De investering

Het begint allemaal bij de hoogte van de investering. Wanneer je kijkt naar een oppervlakte van 400 vierkante meter, moet je al snel denken aan 3 tot 4 miljoen euro. Dit wordt nogal eens onderschat, omdat niet altijd helder is wat er allemaal voor nodig is om een datacenter op het gewenste niveau te krijgen. De afzonderlijke componenten zijn duidelijk, bijvoorbeeld stroom, inbraakbeveiliging en branddetectie. Maar wat er vervolgens per discipline nodig is om deze betrouwbaar te krijgen, is voor velen niet te overzien. Niet voor een IT-manager, maar vaak ook niet voor een adviesbureau of installateur. Om een beeld te schetsen: van het hele budget gaat slechts 20 tot 25 procent naar onroerend goed, de rest naar installaties (iets dat overigens ook de financiering bij de bank kan bemoeilijken).

2. Het ontwerp is de basis

De kwaliteit van een datacenter begint met een goed ontwerp. Natuurlijk zijn er bedrijven die dit aanbieden, maar er zijn er echt maar weinig die er goed in zijn. Ik durf ook gerust te stellen dat er van alle niet-commerciële datacenters geen één aan onze maatstaven zou voldoen. Als we kijken naar adviesbureaus en installateurs, dan geldt voor beide partijen dat het bouwen van datacenters vrijwel nooit core business is: daarvoor is de markt te beperkt. Adviesbureaus die al eerder een datacenter ontworpen hebben, zijn daarna nooit meer betrokken bij exploitatie en het onderhoud. Met andere woorden, zij hebben nooit de mogelijkheid gekregen om te leren van fouten. Voor installateurs geldt dat zij niet dag en nacht in datacenters werken en dus een compleet andere mindset hebben. Waar het op kantoor aangenaam moet zijn, fijne temperatuur en niet teveel herrie, is dat in een datacenter niet aan de orde. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de pompen voor het koelwater. Als we tegen een installateur zeggen dat we er graag twee willen, voor de zekerheid, worden er twee gemonteerd. Het idee is dat deze pompen om en om draaien om zeker te weten dat ze het allebei doen. Echter, beide pompen moeten niet allebei evenveel draaien! Ze komen uit dezelfde fabriek, uit dezelfde lijn en hetzelfde jaar: de kans is dus groot dat als de één uitvalt, de ander niet lang daarna volgt. Een onhoudbare situatie voor een datacenter. Daarom moet het zo ingericht worden dat de één bijvoorbeeld drie dagen draait en de ander twee, of welke variatie je hier ook op bedenkt. Deze kennis zal je zelf in huis moeten hebben. Het lijkt een detail, maar zo zijn er honderden of misschien wel duizenden punten.

3. Mensen zijn de succesfactor

Tussen de 60 en 70 procent van de storingen in datacenters is het gevolg van menselijke fouten. Een datacenter kan nog zo goed ontworpen en gebouwd zijn, maar op het moment dat het in gebruik is, heb je als organisatie mensen nodig die precies weten waar ze mee bezig zijn. Ook bedrijven die een redelijk formaat IT-afdeling hebben, beschikken niet over alle benodigde kennis om een datacenter draaiende te houden. Stroomvoorziening, noodstroom, aggregaten, koeling, luchtbehandeling, brandmeldinstallaties, blusinstallaties en zo kan ik nog wel even doorgaan. Kennis hiervan wordt dan ook vaak gezocht bij externe partijen, maar wie heeft het overzicht? Wie weet er wat de impact is van onderhoud aan een koelmachine? Op verschillende eilanden wordt er wel gecommuniceerd, maar niemand die het totaal overziet. Dit is een recept voor fouten.

Het zelf bouwen van een datacenter komt een grote organisatie in de praktijk nog wel uit, maar vervolgens moet het ook beheerd en onderhouden worden. Hiervoor moet je als organisatie thuis zijn in talloze disciplines om de kwaliteit naar de interne of externe klant te waarborgen. Een hele uitdaging dus!

Alex Bik, Technisch Directeur bij BIT

Meest gelezen op IT Executive

Meest bekeken partnercontent